شناخت و بررسي نيازهاي آموزشي مديران مدارس متوسطة دولتي

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
مقدمه:
در هر سازماني بدون توجه به نوع هدف، به وسيلة كاركنان اموري به اجرا در مي‌آيد كه در نهايت به‌صورت مجموعه‌اي كه ماحصل سرمايه‌گذاري است شكل مي‌گيرد. بدينسان نتيجه كار اعضاء به‌صورت منسجم متجلي مي‌شود. در سازمان‌ها و مؤسسات هر كاري نيازمند مهارت‌ها و به‌كارگيري دانش‌هاي در رابطه است. سازمان‌ها با توجه به اين نياز، شرايط احراز شغل نيروي انساني خود را تهيه نموده و به گزينش مي‌پردازند. هر چند در بدو استخدام نيروي تازه وارد در سازمان، با شغل خود انطباق كيفي دارد ولي اگر مديريت آنها را كارآموزاني مستعد تلقي نكند، نخواهد توانست در پروراندن آنها اقدام نموده و در نتيجه از نيروي انساني مفيد برخوردار گردد. چرا كه محبوس نگهداشتن تجارب و مهارت‌هاي شغلي افراد، روح تعالي و رشد را در اعضاء خفه كرده و موجبات سد تحرك و پويايي آنها را فراهم مي‌كند (عسگريان، 1370، ص 55).
با اجراي برنامه‌هاي آموزشي در سازمان‌ها مي‌توان به رشد نيروي انساني كمك كرد. آموزش تنها وسيلة همگام شدن با تغييراتي است كه در گذر زمان ايجاد مي‌شود. تغيير و تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي و پيشرفت علم و تكنولوژي نيازهاي آموزشي گوناگوني را به سازمان‌ها تحميل مي‌كند.
برنامه‌هاي آموزشي را تنها هنگامي بايد طراحي و اجرا كرد كه مطمئن باشيم مي‌تواند به حل مشكلات، كمك مؤثري بنمايد، بنابراين، عاقلانه‌ترين راه براي تصميم‌گيري درباره مسائل مربوط به آموزش كاركنان بايد براساس بررسي و مطالعه كامل كل سازمان باشد. با شناخت سازمان و مسائل موجود در آن خواهيم دانست كه آموزش كاركنان چگونه مي‌تواند به ما در رفع اين مشكلات كمك كند(سعادت، 1381، ص 176).
بر اين اساس، اولين قدم در تجويز آموزش برحسب داده‌هاي نياز‌سنجي كه به وسيلة پرسشنامه‌ها و مشاهدات به دست مي‌آيد صورت مي‌گيرد(عسكريان، 1370، ص 57).

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بيان مسأله
 اهمیت پژوهش
اهداف تحقيق
سؤال‌هاي تحقيق
تعاریف نظری مفاهیم
تعریف عملیاتی مفاهیم
فصل دوم: بررسي پيشينه مطالعاتي
زمینه
مفاهیم آموزش
تعريف آموزش
مزاياي آموزش
دلايل منطقي براي آموزش
- منحصر به فرد بودن هر موقعيت
- تغييرات شغلي
- قوانين و مقررات دولت
اهداف آموزش
ضرورت آموزش كاركنان
انواع آموزش
- آموزش قبل از خدمت
- آموزش بدو ورود
- آموزش ضمن خدمت
مشكلات آموزش
مفهوم نياز
جمع‌بندي تعاريف ارائه شده دربارة نياز
طبقه‌بندي نيازها
1. طبقه‌بندي «برادشاو» از نيازها
2. طبقه‌بندي بر اساس نوع نياز
3. طبقه‌بندي نيازها از لحاظ توانايي تشخيص
4. طبقه‌بندي نيازها از لحاظ ضرورت و اهميت
5. طبقه‌بندي نيازها از لحاظ نحوة برآوردن و رفع آنها
6. تقسيم‌بندي نيازها از لحاظ فردي يا گروهي بودن
نياز آموزشي
منابع نيازهاي آموزشي
نيازسنجي آموزشي
اهداف نيازسنجي
1- فراهم‌سازي اطلاعات براي برنامه‌ريزي
2- ضرورت بهسازي برنامه‌ها يا افزايش طول عمر برنامه
3. فراكنشي  عمل كردن
4. اجتناب از انحصارگرايي در برنامه‌ريزي و جلب مشاركت عمومي
5. رعايت جنبة اقتصاد در مسائل برنامه‌ريزي
6. ضرورت پاسخگويي
اصول نيازسنجي
1. اصل تداوم
2. اصل جامعيت
3. اصل مشاركت
4. اصل عينيت
5. اصل افزايشي بودن  نيازسنجي
6. اصل سيالي نتايج نيازسنجي
7. اصل توجه نابرابر  در نيازسنجي
8. اصل واقع‌گرايي
9. اصل پويايي
10. اصل تعهد
انواع نيازسنجي
1. نيازسنجي آلفا
2.  نيازسنجي بتا
3. نيازسنجي گاما
4. نيازسنجي دلتا
5. نيازسنجي اپسيلون
6. نيازسنجي زتا
الگوهاي نيازسنجي آموزشي
الگوي ترند(TREND)
الگوي پي. دي. كا(P.D.K)
الگو‌ي نيازسنجي جهاني
الگوي نيازسنجي هوستون
الگوي كلاين
الگو‌ي بورتون و مريل
الگوي نيازسنجي در سطح مدارس متوسطه
الگوي نيازسنجي اتحاديه نظام آموزشي
الگوي تحليل وظيفه
مدل سه بعدي: كافمن، كوريگان و جانسون
الگوي نيازسنجي آموزشي كاركنان در سطح منطقه آموزشي
فنون نيازسنجي آموزشي
فن دلفي
فن فيش باول
فن تل استار
وقايع حساس
فن تحليل تأثير متقاطع
فن شبيه‌سازي و بازي
فن جلسات همهمه‌اي
فن تحليل ميدان نيروها
فن تجزيه و تحليل خطا
آموزش و پرورش و اهداف آن
1. آموزش و پرورش به مثابه عاملي براي رشد همه جانبه
2. آموزش و پرورش به عنوان عامل انطباق اجتماعي
3. آموزش و پرورش به عنوان عاملي براي پرورش معنوي و فرهنگي
4. آموزش و پرورش به عنوان عاملي براي درك هدفدار بودن زندگي
مديريت مدارس
وظايف مدير مدرسه
یافته های پژوهش
فصل سوم: روش اجرای پژوهش
روش تحقيق
جامعه مورد مطالعه
نمونه‌ و روش نمونه‌گيري
ابزار گردآوري اطلاعات
شواهد مربوط به قابلیت اعتماد و روایی ابزار سنجش
الف-شواهد مربوط به قابلیت اعتماد 
ب- شواهد مربوط به روایی
روش تحليل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
توصیف داده ها
تحليل داده ها
اولويت‌بندي نيازهاي آموزشي
ميانگين پاسخ به هر يك از سؤال‌هاي تحقيق
نمايش ميانگين متغيرها
مقايسة ميانگين سؤال‌هاي تحقيق
مقايسة نيازهاي آموزشي مديران دبيرستان‌هاي عادي دولتي شهرستان كرج با تأكيد بر جنسيت، مناطق آموزشي و مدرك تحصيلي
فصل پنجم: نتيجه‌گيري‌ و پيشنهادات
بحث و نتيجه‌گيري
محدوديت‌ها
پيشنهادها
ضمائم (پرسشنامه)
فهرست منابع
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 4304 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 113

حجم فایل:600 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته مدیریت


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش