بررسي عملكرد در الگوهاي ترسيمي در كودكان عادي و عقب مانده ذهني
دسته بندي :
علوم انسانی »
روانشناسی و علوم تربیتی
بيان مسئله:از نقاشی و خط به عنوان فرافکنی ناهشیار در جهت شناخت شخصیت افراد و حل مشکلات روانی آنها استفاده می شود تا از این طریق بتوان به غم ها، شادی ها، نفرت ها و علایق و هر چیز دیگری که فرد آنها را سرکوب کرده و به ناهشیار خود سپرده است، پی برد.
در این رساله می خواهیم به بررسی عملکرد خط و نقاشی (الگوهای ترسیمی) در بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی بپردازیم. در نقاشی و طراحی های این دسته از کودکان باید به متغیر های مختلفی توجه داشته و به بررسی آنها پرداخت توجه به انتخاب رنگ ها، چگونگی استفاده از قلم و توانایی استفاده از آن، چگونگی ساماندهی به نقاشی در صفحه، محدود و حذف کردن بخش های مختلف یک تصویر، از سوی این کودکان است. به همین جهت تحقیق حاضر به دنبال پاسخگویی به سوالات زیر است.
فهرست مطالب:فصل اول: كليات تحقيقمقدمه
بيان مسئله
سوالات تحقيق
بيان فرضيه
اهداف تحقيق
تعاريف عملياتي
ضرورت و اهميت تحقيق
فصل دوم: پيشينه و ادبيات تحقيق ارزشيابي شخصيت كودكان بر اساس ازمونهاي ترسيمي
عقب ماندگي ذهني،معنا و مفهوم عقب ماندگي ذهني
تعريف روان شناختي عقب ماندگي ذهني
توزيع فراواني عقب مانده ذهني
نقاشي هاي فرانكني
سوابق تاريخي و تدوين
نظام نمره گذاري جديد و گسترش يافته
فرضيه هاي تصوير ذهني از بدن
نقاشي سالم
تفسير ساختار و شكل
نقصيه عصب شناختي
آزمون خانه- درخت- آدم
آسيب شناسي عضوي مغز و آزمون بندر گشتالت
معرفي آزمون
فرايند هاي موثر در بازنگاري طرح ها
ادراك بصري
آزمون ديداري- حركتي بندر گشتالت
خطاهاي ترسيم
ارتباط دست نويسي با حس حركت در دانش آموزان كم توان ذهني
روش(جامعه نمونه و روش نمونه گيري)
ابزار(متن دست نويسي)
روايي
روش اجرا
بحث و نتيجه گيري
رابطه يكپارچه بينايي- حركتي با دست نويسي در دانش آموزان كم توان ذهني
يافته ها
فصل سوم: روش تحقيق جامعه آماري در روش جمع آوري اطلاعات
ابزار تخقيق
طرح تحقيق
فصل چهارم: يافته ها و تجزيه و تحليل داده هامعرفي مورد و كيسهاي تحقيق
ارزيابي رفتاري آزمودني
فصل پنجم: بحث و نتيجه گيريبحث و نتيجه گيري
پيشنهادات
محدوديت ها
منابع و ماخذ
-
راهنمای استفاده:
مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی
-
محتوای فایل دانلودی:
در قالب فایل word و قابل ویرایش