مقايسه بحران هویت در دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان عادی

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
چکيده:
بحران هويت از جمله مفاهيمی است که از ديرباز مورد توجه روانشناسان و جامعه شناسان قرار گرفته و تحقيقات گوناگونی پيرامون ابعاد گوناگون آن و عوامل موثر بر روی آن صورت گرفته است. روانشناسان بيشتر بحران هويت را در دوره نوجوانی و اثرات گذر او از نوجوانی به جوانی توجه کرده اند. و جامعه شناسان بحران هويت را در حالت گذر از جامعه سنتی به صنعتی، اين بحران را ريشه يابی می کنند. در چرخه زندگی، دوره نوجوانی به منزله يکی از دوره های مهم محسوب میشود. گذر موفقيت آميز از نوجوانی به بزرگسالی منوط به سازش يافتگی های روانشناختی، اجتماعی و زيست شناختی است.
هدف اين پژوهش مقايسه دانش آموزان ناشنوا و دانش آموزان عادی در ابعاد گوناگون ويژگی های هويتی بوده است.
برای اين هدف تعداد 60 نفر از دانش آموزان ناشنوا و عادی منطقه 1 تهران انتخاب شدند و به وسيله مقياس سنجش هويت بنتون و آدامز مورد آزمايش قرار گرفتند.
با استفاده از آزمون آماری t برای گروه های مستقل فرضيه های تحقيق مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تحلیل داده ها اهم نتايج به شرح زير بوده است:
1- دانش آموزان ناشنوا در مقايسه با دانش آموزان عادی در هويت آشفته نمرات بالاتری داشته اند و تفاوت دو گروه معنی دار بوده است.
2- بين دانش آموزان ناشنوا و عادی در هويت از پيش تعيين شده تفاوت معنی داری وجود نداشته است.
3- بين دانش آموزان ناشنوا و عادی در هویت تاخيری تفاوت معنی دار وجود نداشته است.
4- دانش آموزان عادی در مقايسه با دانش آموزان ناشنوا در هويت موفق از نمرات بالاتری برخوردار بودند و تفاوت دو گروه معنی دار بوده است.

فهرست مطالب:
چکيده
فصل اول: مقدمه پژوهش
1-1. مقدمه
2-1. بيان مسئله
ارتباط هويت با ناشنوايي
3-1. متغيرها
4-1. اهميت پژوهش
5-1. ضرورت پژوهش
6-1. فرضيه های پژوهش
7-1. تعاريف مفهومی و عملياتی
فصل دوم: ادبيات و پيشينه پژوهش
1-2. مقدمه
2-2. ريشه تاريخی در مورد نوجوانی
3-2. آراء تحقيقات در مورد نوجوانی در قرن بيستم
4-2. تحقيقات در مورد همانند سازی و رابطه آن با نوجوانی و بحران هويت
5-2. آراء و تحقيقات اوليه و پايه  در مورد «بحران هويت» و نوجوانان
6-2. تحقيقات اريکسون در مورد هويت و بحران هويت
7-2. هويت از ديدگاه گلاسر
-هويت موفق
-هويت شکست
8-2. رابطه متقابل «هويت يابی» و «بحران هويت»
هويت خود
هويت اجتماعی و شناخت خود
9-2. هويت ازديدگاه جيمز مارسيابورن
10-2. هويت از ديدگاه آدامز
11.2- آشنایی با صوت و حس شنوایی و تعاریف مربوط به ناشنوایی
تعاریف مربوط به ناشنوایی
تعاریف
رفتارهای نشانه ای نقص شنوایی
 12-2. آراء و عقايد در مورد رابطه ناشنوايي با بحران هويت و هويت يابی
13-2. تحقيقات انجام شده در زمينه هويت و ارتباط آن با ناشنوايي (در ايران)
فصل سوم: روش پژوهش
1-3. مقدمه
2-3. جامعه آماری
3-3. نمونه و روش نمونه گيری
4-3. روش جمع آوری اطلاعات
5-3. جمع آوری اطلاعات
6-3. اعتبار مقياس (EOM-EIS)
7-3. روايی مقياس(EOM-ELS)
8-3. روش های گرد اوری اطلاعات
9-3. روش آماری تجيه و تحليل داده ها
فصل چهارم: تجزيه و تحليل اطلاعات
1-4. مقدمه
2-4. اطلاعات توصيفی و استنباطی
فصل پنجم: تفسير و نتيجه گيری
5-1. بحث و تفسير نتايج
5-1-1. بررسی و مقايسه موضوع تحقيق
5-1-2. بيان مسئله
5-1-3. فرضيه های تحقيق
5-1-4. جامعه آماری و نمونه
5-1-5. ابزار تحقيق
5-1-6 نتايج تحقيق
5-2. نتيجه گيری
5-3. محدوديت ها
5-4. پيشنهادها
6-منابع و مراجع
7-پيوست ها
7-1- مقياس سنجش حالات هويت بنتون و آدامز
7-2. پاسخ نامه
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5028 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 92

حجم فایل:727 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش